Сайт експертних оцінок співробітників Національного банку України. Публікації не є офіційною позицією та рішеннями Національного банку України
Як COVID-19 вплинув на ринок платіжних карток в Україні
exp.jpg
Юлія Піскунова
31.12.2020


Запроваджені урядом навесні обмежувальні заходи вплинули на вітчизняний ринок платіжних карток. На його відновлення знадобилося три місяці. Водночас пандемія 2020 року стала величезним поштовхом для подальшого розвитку безконтактних технологій.

Жорсткі обмежувальні заходи, запроваджені в Україні навесні, суттєво скоротили наші можливості використовувати платіжні картки, адже закрилися майже усі магазини, заклади громадського харчування, транспорт, розважальні та сервісні підприємства тощо. З моменту запровадження карантину найменша кількість платіжних карток, які використовувалися в Україні для здійснення операцій (“активні” картки), припала на пік локдауну – у квітні вона становила 34,7 млн одиниць. Це майже на 2 млн одиниць (або 5%) менше, ніж у березні. З послабленням карантину у травні кількість “активних” карток почала збільшуватися й досягла докарантинного рівня вже в липні. У подальші місяці стала тенденція зростання кількості “активних” карток тривала попри посилення карантинних обмежень восени.

Під час дії протиепідемічних соціальних обмежень спостерігається зростання кількості саме безконтактних платіжних карток. Якщо в січні 2020 року частка безконтактних карток серед усіх “активних” складала 21%, то вже у жовтні вона збільшилася до 31%. Водночас питома вага “активних” платіжних карток з магнітною стрічкою (які не підтримують безконтактну оплату) зменшилася з 68% на початку року до 50% у жовтні. Варто зазначити, що у 2019 році міжнародні карткові системи анонсували поступове скорочення випуску карток з магнітною стрічкою з одночасним збільшенням випуску безконтактних платіжних карток, що стало в нагоді під час пандемії.

Запровадження карантину вплинуло й на обсяг операцій з використанням платіжних карток (отримання готівки та безготівкові операції). У квітні він скоротився на 11% за кількістю та на 15% за сумою проти березня та становив 414,6 млн операцій на суму 273,6 млрд грн. Це були найнижчі показники за 2020 рік. Водночас частка безготівкових операцій за сумою у квітні становила 56,3% – найвище значення за цей період. З травня обсяг операцій з платіжними картками почав зростати. Досягти докарантинного рівня і навіть перевищити його вдалося знову ж у липні.

Збільшення кількості “активних” безконтактних платіжних карток призвело до зростання обсягу операцій з оплати товарів та послуг з їх використанням. Серед безготівкових операцій їхня частка (за сумою) зросла з 8,1% у січні до 11,6% у жовтні. Водночас питома вага операцій з оплати товарів і послуг у січні–жовтні трималася в діапазоні 26,1–28,6%, за винятком квітня, коли частка таких операцій становила 24,1%.

Отже, ринку платіжних карток знадобилося три місяці на відновлення після спаду внаслідок запроваджених навесні обмежувальних заходів в Україні. Водночас необхідність через пандемію обмежувати соціальні контакти стала додатковим поштовхом для розвитку безконтактних технологій оплати.

До речі, перехід з січня 2020 року карткової звітності з щоквартальної на щомісячну дозволив, з-поміж іншого, отримувати оперативні дані про стан ринку платіжних карток, що стало в особливій нагоді у карантинний період.

Сайт експертних оцінок співробітників Національного банку України. Публікації не є офіційною позицією та рішенням Національного банку України