Юлія Піскунова
|
Жорсткі обмежувальні заходи, запроваджені в Україні навесні, суттєво скоротили наші можливості використовувати платіжні картки, адже закрилися майже усі магазини, заклади громадського харчування, транспорт, розважальні та сервісні підприємства тощо. З моменту запровадження карантину найменша кількість платіжних карток, які використовувалися в Україні для здійснення операцій (“активні” картки), припала на пік локдауну – у квітні вона становила 34,7 млн одиниць. Це майже на 2 млн одиниць (або 5%) менше, ніж у березні. З послабленням карантину у травні кількість “активних” карток почала збільшуватися й досягла докарантинного рівня вже в липні. У подальші місяці стала тенденція зростання кількості “активних” карток тривала попри посилення карантинних обмежень восени.
Під час дії протиепідемічних соціальних обмежень спостерігається зростання кількості саме безконтактних платіжних карток. Якщо в січні 2020 року частка безконтактних карток серед усіх “активних” складала 21%, то вже у жовтні вона збільшилася до 31%. Водночас питома вага “активних” платіжних карток з магнітною стрічкою (які не підтримують безконтактну оплату) зменшилася з 68% на початку року до 50% у жовтні. Варто зазначити, що у 2019 році міжнародні карткові системи анонсували поступове скорочення випуску карток з магнітною стрічкою з одночасним збільшенням випуску безконтактних платіжних карток, що стало в нагоді під час пандемії.
Запровадження карантину вплинуло й на обсяг операцій з використанням платіжних карток (отримання готівки та безготівкові операції). У квітні він скоротився на 11% за кількістю та на 15% за сумою проти березня та становив 414,6 млн операцій на суму 273,6 млрд грн. Це були найнижчі показники за 2020 рік. Водночас частка безготівкових операцій за сумою у квітні становила 56,3% – найвище значення за цей період. З травня обсяг операцій з платіжними картками почав зростати. Досягти докарантинного рівня і навіть перевищити його вдалося знову ж у липні.
Збільшення кількості “активних” безконтактних платіжних карток призвело до зростання обсягу операцій з оплати товарів та послуг з їх використанням. Серед безготівкових операцій їхня частка (за сумою) зросла з 8,1% у січні до 11,6% у жовтні. Водночас питома вага операцій з оплати товарів і послуг у січні–жовтні трималася в діапазоні 26,1–28,6%, за винятком квітня, коли частка таких операцій становила 24,1%.
Отже, ринку платіжних карток знадобилося три місяці на відновлення після спаду внаслідок запроваджених навесні обмежувальних заходів в Україні. Водночас необхідність через пандемію обмежувати соціальні контакти стала додатковим поштовхом для розвитку безконтактних технологій оплати.
До речі, перехід з січня 2020 року карткової звітності з щоквартальної на щомісячну дозволив, з-поміж іншого, отримувати оперативні дані про стан ринку платіжних карток, що стало в особливій нагоді у карантинний період.